20 kwietnia 2020

Podróżowanie z TIP

TIP to Telefoniczna Informacja Pacjenta - jest to projekt NFZ mający jeszcze bardziej odseparować urzędników od ubezpieczonych. Teraz pytając NFZ o informacje, w rzeczywistości pytamy o nie pracowników zewnętrznej, prywatnej firmy. Praktyka pokazuje, że choć konsultanci mówią bardziej ludzkim językiem, to niestety pacjentów nie informują, a dezinformują.

TIP można zapytać o miejsca udzielenia świadczeń. Np. poprosić o listę poradni foniatrycznych działających w Gdańsku. "Informacja" Pacjenta odpisze wtedy tak:

Czyli TIP wysyła schorowanego pacjenta w podróż do sąsiedniego województwa (i to w dobie epidemii COVID-19). W tym samym czasie prośba o podanie listy poradni foniatrycznych skierowana bezpośrednio do Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego daje taką odpowiedź:


Czyli pacjenci z Gdańska mogą uzyskać pomoc bliżej. Tylko większość z nich jej nie uzyska, bo skąd mają wiedzieć, że Telefoniczna Informacja Pacjenta wprowadza w błąd? Pojadą na leczenie do innego województwa albo raczej wybiorą prywatne leczenie (które może wyjdzie taniej niż podróżowanie po Polsce). Ewentualnie trafią do nas i skorzystają z naszego informatora - bo u nas jest lista foniatrów w Gdańsku.

Oczywiście powyższy problem nie wynika z tego, że TIP promuje krajową turystykę. Wynika z problemu, który był wielokrotnie sygnalizowany (i wielokrotnie ignorowany) przez pracowników NFZ i Ministerstwa Zdrowia. Wbrew obowiązującym przepisom, NFZ w sprawozdawczości nie wymaga podawania informacji na jakie świadczenie czekają pacjenci. Podawane jest to, do jakiej komórki danej placówki opieki zdrowotnej jest kolejka (pisaliśmy już jakiś czas temu o tym problemie). W tym konkretnym przypadku, poradnie foniatryczne działają w komórce "poradnia audiologiczna". W praktyce oznacza to, że choć NFZ podpisuje na świadczenia foniatryczne umowy, to w informatorach (z których korzystają również konsultanci TIP) tych danych nie ma.














Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza